Powrót do strony głównej

Scenariusz z lekcji zajęć praktycznych

dla zawodu: TECHNIK ELEKTRYK

Kwalifikacja: ELE.05. Eksploatacja maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych

Klasa: IV

Liczba godzin: 30 godzin

Miejsce odbywania zajęć: …

Temat zajęć praktycznych: Eksploatacja maszyn i urządzeń elektrycznych

Tematy jednostkowe:

  1. Parametry maszyn i urządzeń elektrycznych
  2. Metody pomiaru parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
  3. Dokumentacja z przeprowadzonych pomiarów maszyn i urządzeń elektrycznych
  1. Zasady bezpiecznej pracy przy maszynach i urządzeniach elektrycznych

CEL OGÓLNY ZAJĘĆ:

Uczeń charakteryzuje metody pomiaru parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych

CELE OPERACYJNE:

  • uczeń rozróżnia metody pomiaru parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
  • uczeń dobiera przyrządy pomiarowe do wykonywania pomiarów parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
  • uczeń rysuje schematy układów pomiarowych do wyznaczania parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
  • uczeń wykonuje pomiary parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
  • uczeń sporządza dokumentację z przeprowadzonych pomiarów
  • uczeń stosuje zasady bezpiecznej pracy przy maszynach i urządzeniach elektrycznych

CELE ZAJĘĆ:

poznawcze:

  • Zapoznanie uczniów z metodyką przeprowadzania pomiarów maszyn i urządzeń elektrycznych
  • Zapoznanie uczniów ze sposobami opracowania wyników pomiarów i ich interpretacji
  • Zapoznanie uczniów z zasadami bezpiecznej pracy przy maszynach i urządzeniach elektrycznych

kształcące:

  • Opanowanie przez uczniów umiejętności wykonywania pomiarów parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
  • Nabycie umiejętności posługiwania się narzędziami i przyrządami pomiarowymi do wykonywania pomiarów maszyn i urządzeń elektrycznych
  • Nabycie umiejętności sporządzania protokołów pomiarowych
  • Nabycie umiejętności bezpiecznej pracy przy maszynach i urządzeniach elektrycznych

wychowawcze:

  • Uświadomienie występujących zagrożeń w czasie wykonywania prac z zakresu pomiarów maszyn i urządzeń elektrycznych
  • Kształtowanie nawyku porządku na stanowisku pracy
  • Określenie zakresu umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
  • Wdrażanie uczniów do samokontroli wykonanej pracy
  • Rozwijanie umiejętności pracy w zespole

METODY REALIZACJI:

  • Pokaz z objaśnieniem
  • Ćwiczenia
  • Pogadanka

METODY NAUCZANIA:

  • Praktyczna
  • Pokaz

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • Dokumentacja techniczno-ruchowa maszyn i urządzeń
  • Normy i rozporządzenia
  • Narzędzia monterskie, zestawy kluczy
  • Transformator energetyczny
  • Silnik prądu stałego
  • Silnik indukcyjny asynchroniczny
  • Prądnica
  • Przemiennik częstotliwości / falownik
  • Zestaw prostowniczy
  • Autotransformator
  • Aparatura kontrolno-pomiarowa
  • Stanowisko do pomiarów parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
  • Stanowisk komputerowe wraz z oprogramowaniem do tworzenia protokołów z pomiarów i opracowywania wyników

FORMA PROWADZENIA ZAJĘĆ:

  • Ćwiczenia zespołowe