Powrót do strony głównej

Scenariusz z lekcji zajęć praktycznych

dla zawodu: TECHNIK ELEKTRYK

Kwalifikacja: ELE.05. Eksploatacja maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych

Klasa: IV

Liczba godzin: 10 godzin

Miejsce odbywania zajęć: …

Temat zajęć praktycznych: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Tematy jednostkowe:

  1. Przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii w branży elektroenergetycznej
  2. Organizacja stanowiska pracy
  1. Działania zapobiegające powstawaniu zagrożeń na stanowisku pracy
  1. Sytuacje grożące pożarem podczas pracy
  2. Sprzęt i materiały ekologiczne wykorzystywane w pracy

CEL OGÓLNY ZAJĘĆ:

Uczeń organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska

CELE OPERACYJNE:

  • uczeń identyfikuje czynniki, które należy brać pod uwagę przy organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii
  • uczeń określa wymagania ergonomiczne dla stanowiska pracy
  • uczeń identyfikuje bezpieczne i higieniczne warunki pracy na stanowisku pracy
  • uczeń wskazuje obowiązki pracodawcy w zakresie organizacji czasu pracy pracownika
  • uczeń identyfikuje działania prewencyjne zapobiegające powstawaniu zagrożeń na stanowisku pracy
  • uczeń rozpoznaje sytuacje grożące pożarem podczas pracy
  • uczeń identyfikuje sprzęt i materiały ekologiczne wykorzystywane w pracy

CELE ZAJĘĆ:

poznawcze:

  • Zapoznanie uczniów z prawami oraz obowiązkami pracowników i pracodawców w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii w branży elektroenergetycznej
  • Zapoznanie uczniów z wymaganiami ergonomii przy organizacji miejsca pracy
  • Zapoznanie uczniów z czynnikami powodującymi powstawanie zagrożeń na stanowisku pracy

kształcące:

  • Opanowanie wiedzy z zakresu BHP
  • Opanowanie umiejętności organizacji stanowiska pracy zgodnie z wymaganiami
  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i przeciwdziałania czynnikom powodującym zagrożenia na stanowisku pracy

wychowawcze:

  • Uświadomienie praw i obowiązków pracowników i pracodawców z zakresu BHP, zagrożeń występujących na stanowisku pracy oraz oddziaływania na środowisko
  • Uświadomienie występujących zagrożeń na stanowisku pracy
  • Wdrażanie uczniów do właściwej organizacji pracy

METODY REALIZACJI:

  • Wykład
  • Pogadanka
  • Instruktaż

METODY NAUCZANIA:

  • Wykład ze specjalistą BHP

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • Plansze / Projektor
  • Podręcznik
  • Ustawy

FORMA PROWADZENIA ZAJĘĆ:

  • Ćwiczenia grupowe