Powrót do strony głównej

Scenariusz z lekcji zajęć praktycznych

dla zawodu: TECHNIK ELEKTRYK

Kwalifikacja: ELE.02. Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji, maszyn i urządzeń elektrycznych

Klasa: III

Liczba godzin: 30 godzin

Miejsce odbywania zajęć: …

Temat zajęć praktycznych: Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji elektrycznych

Tematy jednostkowe:

  1. Przeprowadzanie oględzin i prac konserwacyjnych w instalacjach elektrycznych
  2. Narzędzia do wykonywania konserwacji instalacji elektrycznych
  1. Lokalizacja usterek w instalacjach elektrycznych
  1. Dobór części zamiennych i wymiana uszkodzonych elementów instalacji elektrycznych
  2. Pomiary odbiorcze instalacji elektrycznych

CEL OGÓLNY ZAJĘĆ:

Uczeń rozpoznaje uszkodzenia elektryczne i mechaniczne występujące w instalacjach elektrycznych na podstawie objawów

CELE OPERACYJNE:

  • uczeń dobiera narzędzia do konserwacji instalacji elektrycznych
  • uczeń przeprowadza oględziny instalacji elektrycznych
  • uczeń lokalizuje usterki występujące w instalacjach elektrycznych
  • uczeń dobiera części zamienne elementów instalacji elektrycznych
  • uczeń wymienia uszkodzone elementy instalacji elektrycznych
  • uczeń wykonuje pomiary parametrów instalacji elektrycznych
  • uczeń sprawdza poprawność działania instalacji elektrycznych i środków ochrony przeciwporażeniowej po przeprowadzeniu prac konserwacyjnych
  • uczeń wykonuje pomiary odbiorcze instalacji elektrycznych

CELE ZAJĘĆ:

poznawcze:

  • Zapoznanie uczniów z zakresem oględzin i prac konserwacyjnych w instalacjach elektrycznych
  • Zapoznanie uczniów z narzędziami do przeprowadzania konserwacji instalacji elektrycznych
  • Zapoznanie uczniów ze sposobami lokalizacji usterek występujących w instalacjach elektrycznych
  • Zapoznanie uczniów ze sposobami sprawdzania poprawność działania instalacji elektrycznych i środków ochrony przeciwporażeniowej po przeprowadzeniu prac konserwacyjnych
  • Zapoznanie uczniów z wykonywaniem pomiarów odbiorczych po przeprowadzeniu prac konserwacyjnych

kształcące:

  • Opanowanie umiejętności wykonywania oględzin i prac konserwacyjnych instalacji elektrycznych
  • Nabycie umiejętności lokalizacji usterek występujących w instalacjach elektrycznych
  • Nabycie umiejętności doboru części zamiennych oraz wymiany uszkodzonych elementów instalacji elektrycznych
  • Opanowanie umiejętności obsługi aparatury kontrolno-pomiarowej i przeprowadzania pomiarów parametrów instalacji elektrycznych

wychowawcze:

  • Uświadomienie występujących zagrożeń w czasie wykonywania prac konserwacyjnych instalacji elektrycznych
  • Kształtowanie nawyku porządku na stanowisku pracy
  • Określenie zakresu umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
  • Wdrażanie uczniów do samokontroli wykonanej pracy
  • Rozwijanie umiejętności pracy w zespole

METODY REALIZACJI:

  • Pokaz z objaśnieniem
  • Ćwiczenia
  • Pogadanka

METODY NAUCZANIA:

  • Praktyczna
  • Pokaz

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • Dokumentacja i projekty instalacji elektrycznych
  • Katalogi podzespołów i osprzętu elektroinstalacyjnego
  • Narzędzia monterskie
  • Przewody elektryczne
  • Osprzęt elektroinstalacyjny
  • Podzespoły elektryczne
  • Mierniki parametrów instalacji elektrycznych
  • Stanowiska do montażu instalacji elektrycznych

FORMA PROWADZENIA ZAJĘĆ:

  • Ćwiczenia zespołowe