Powrót do strony głównej

Scenariusz z lekcji zajęć praktycznych

dla zawodu: TECHNIK ELEKTRYK

Kwalifikacja: ELE.02. Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji, maszyn i urządzeń elektrycznych

Klasa: III

Liczba godzin: 5 godzin

Miejsce odbywania zajęć: …

Temat zajęć praktycznych: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Tematy jednostkowe:

  1. Przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii w branży elektroenergetycznej
  2. Ochrona przeciwpożarowa
  3. Ochrona środowiska w miejscu pracy
  4. Choroby zawodowej i wypadki przy pracy
  5. Regulacje wewnątrzzakładowe dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii

CEL OGÓLNY ZAJĘĆ:

Uczeń rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią

CELE OPERACYJNE:

  • uczeń wskazuje przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii w branży elektroenergetycznej,
  • uczeń wyjaśnia znaczenie pojęć: bezpieczeństwo pracy, higiena pracy, ochrona pracy, ergonomia
  • uczeń identyfikuje zakres i cel działań ochrony przeciwpożarowej
  • uczeń wyjaśnia zakres i cel działań ochrony środowiska w miejscu pracy
  • uczeń opisuje pojęcia związane z wypadkami przy pracy i chorobami zawodowymi
  • uczeń wymienia regulacje wewnątrzzakładowe dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii

CELE ZAJĘĆ:

poznawcze:

  • Zapoznanie uczniów z prawami oraz obowiązkami pracowników i pracodawców w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii w branży elektroenergetycznej
  • Zapoznanie uczniów z regulacjami wewnątrzzakładowymi dotyczącymi bhp, ochrony p-poż, ochrony środowiska i ergonomii

kształcące:

  • Opanowanie wiedzy z zakresu BHP
  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i przeciwdziałania czynnikom powodującym zagrożenia na stanowisku pracy

wychowawcze:

  • Uświadomienie praw i obowiązków pracowników i pracodawców z zakresu BHP, zagrożeń występujących na stanowisku pracy oraz oddziaływania na środowisko
  • Uświadomienie występujących zagrożeń na stanowisku pracy
  • Wdrażanie uczniów do właściwej organizacji pracy

METODY REALIZACJI:

  • Wykład
  • Pogadanka
  • Instruktaż

METODY NAUCZANIA:

  • Wykład
  • Poszukująca

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • Plansze / Projektor
  • Podręcznik
  • Ustawy

FORMA PROWADZENIA ZAJĘĆ:

  • Ćwiczenia grupowe