Powrót do strony głównej

Scenariusz z lekcji zajęć praktycznych

dla zawodu: TECHNIK ELEKTRYK

Kwalifikacja: ELE.02. Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji, maszyn i urządzeń elektrycznych

Klasa: III

Liczba godzin: 30 godzin

Miejsce odbywania zajęć: …

Temat zajęć praktycznych: Montaż, uruchamianie i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych

Tematy jednostkowe:

  1. Dokumentacja techniczna maszyn i urządzeń elektrycznych
  2. Narzędzia do montażu maszyn i urządzeń elektrycznych
  3. Montaż podzespołów maszyn i urządzeń elektrycznych
  4. Uruchamianie maszyn i urządzeń elektrycznych na podstawie dokumentacji technicznej

CEL OGÓLNY ZAJĘĆ:

Uczeń montuje i uruchamia maszyny i urządzenia elektryczne

CELE OPERACYJNE:

  • uczeń posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń elektrycznych
  • uczeń dobiera narzędzia do montażu maszyn i urządzeń elektrycznych
  • uczeń wykonuje montaż podzespołów maszyn i urządzeń elektrycznych
  • uczeń sprawdza poprawność wykonania montażu maszyn i urządzeń elektrycznych
  • uczeń uruchamia maszyny i urządzenia elektryczne na podstawie dokumentacji technicznej
  • uczeń sprawdza działanie maszyn i urządzeń elektrycznych po uruchomieni

CELE ZAJĘĆ:

poznawcze:

  • Zapoznanie uczniów z dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń elektrycznych
  • Zapoznanie uczniów z narzędziami do montażu maszyn i urządzeń elektrycznych
  • Zapoznanie uczniów ze sposobami sprawdzania poprawności wykonania montażu maszyn i urządzeń elektrycznych

kształcące:

  • Opanowanie umiejętności posługiwania się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń elektrycznych
  • Nabycie umiejętności montażu podzespołów maszyn i urządzeń elektrycznych
  • Nabycie umiejętności uruchamia maszyn i urządzeń elektrycznych na podstawie dokumentacji technicznej

wychowawcze:

  • Uświadomienie występujących zagrożeń w czasie wykonywania montażu maszyn i urządzeń elektrycznych
  • Kształtowanie nawyku porządku na stanowisku pracy
  • Określenie zakresu umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
  • Wdrażanie uczniów do samokontroli wykonanej pracy
  • Rozwijanie umiejętności pracy w zespole

METODY REALIZACJI:

  • Pokaz z objaśnieniem
  • Ćwiczenia
  • Pogadanka

METODY NAUCZANIA:

  • Praktyczna
  • Pokaz

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • Dokumentacja techniczno-ruchowa maszyn i urządzeń
  • Narzędzia monterskie, zestawy kluczy
  • Transformator energetyczny
  • Silnik prądu stałego
  • Silnik indukcyjny asynchroniczny
  • Prądnica
  • Przemiennik częstotliwości / falownik
  • Zestaw prostowniczy
  • Autotransformator
  • Stanowisko do montażu maszyn i urządzeń elektrycznych

FORMA PROWADZENIA ZAJĘĆ:

  • Ćwiczenia zespołowe