Powrót do strony głównej

Scenariusz z lekcji zajęć praktycznych

dla zawodu: TECHNIK ELEKTRYK

Kwalifikacja: ELE.02. Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji, maszyn i urządzeń elektrycznych

Klasa: III

Liczba godzin: 30 godzin

Miejsce odbywania zajęć: …

Temat zajęć praktycznych: Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji elektrycznych

Tematy jednostkowe:

  1. Narzędzia do wykonywania montażu i demontażu instalacji elektrycznych
  1. Rozmieszczanie przewodów i osprzętu instalacyjnego na podstawie dokumentacji
  1. Wykonywanie połączeń między podzespołami elektrycznymi na podstawie dokumentacji
  2. Sprawdzanie poprawności działania instalacji elektrycznej i środków ochrony przeciwporażeniowej po wykonaniu montażu

CEL OGÓLNY ZAJĘĆ:

Uczeń wykonuje instalacje elektryczne zgodnie z dokumentacją

CELE OPERACYJNE:

  • uczeń dobiera narzędzia do wykonywania montażu i demontażu instalacji elektrycznych
  • uczeń trasuje przebiegi przewodów i rozmieszczenie osprzętu instalacyjnego na podstawie dokumentacji
  • uczeń wykonuje połączenia między podzespołami elektrycznymi na podstawie dokumentacji
  • uczeń sprawdza poprawność działania instalacji elektrycznej i środków ochrony przeciwporażeniowej po wykonaniu montażu

CELE ZAJĘĆ:

poznawcze:

  • Zapoznanie uczniów z projektami dokumentacją montażową instalacji elektrycznych
  • Zapoznanie uczniów z narzędziami do wykonywania montażu i demontażu instalacji elektrycznych
  • Zapoznanie uczniów z przewodami elektrycznymi, podzespołami elektrycznymi oraz osprzętem instalacyjnym
  • Zapoznanie uczniów ze sposobami wykonywania połączeń elektrycznych
  • Zapoznanie uczniów z metodami sprawdzeń instalacji po wykonanym montażu

kształcące:

  • Opanowanie umiejętności wykonywania instalacji elektrycznych na podstawie dokumentacji
  • Opanowanie trasowania przebiegów przewodów i rozmieszczania osprzętu instalacyjnego
  • Nabycie umiejętności posługiwania się narzędziami do wykonywania montażu i demontażu instalacji elektrycznych
  • Nabycie umiejętności sprawdzania poprawności działania instalacji elektrycznej i środków ochrony przeciwporażeniowej po wykonaniu montażu

wychowawcze:

  • Uświadomienie występujących zagrożeń w czasie wykonywania montażu i uruchamiania instalacji elektrycznych
  • Kształtowanie nawyku porządku na stanowisku pracy
  • Określenie zakresu umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
  • Wdrażanie uczniów do samokontroli wykonanej pracy
  • Rozwijanie umiejętności pracy w zespole
  • Planowanie drogi rozwoju zawodowego

METODY REALIZACJI:

  • Pokaz z objaśnieniem
  • Ćwiczenia
  • Pogadanka

METODY NAUCZANIA:

  • Praktyczna
  • Pokaz

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • Dokumentacja i projekty instalacji elektrycznych
  • Narzędzia monterskie
  • Przewody elektryczne
  • Osprzęt elektroinstalacyjny
  • Podzespoły elektryczne
  • Mierniki parametrów instalacji elektrycznych
  • Stanowiska do montażu instalacji elektrycznych

FORMA PROWADZENIA ZAJĘĆ:

  • Ćwiczenia zespołowe