Powrót do strony głównej

PROGRAM PRAKTYK DLA
KIERUNKU TECHNIK Architektury krajobrazu

Efekty kształcenia na praktykach zawodowych w klasie III

Kwalifikacja OGR.03- Projektowanie, urządzanie i pielęgnacja roślinnych obiektów architektury krajobrazu

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i ergonomią

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • posługuje się terminologią dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  • wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  • określa warunki organizacji pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy
  • określa działania zapobiegające wyrządzeniu szkód w środowisku
  • opisuje wymagania dotyczące ergonomii pracy
  • rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń dobiera środki techniczne ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
  • dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do wykonywanych zadań zawodowych
  • dobiera odzież ochronną do rodzaju prac wykonywanych w zakresie zadań zawodowych
  • stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz odzież ochronną podczas wykonywania prac w zakresie zadań zawodowych

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Bezpieczeństwo i higiena pracy.

Uczeń ocenia wybrane stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • organizuje działania prewencyjne zapobiegające powstawaniu pożaru lub innego zagrożenia na określa kryteria ergonomicznej struktury przestrzennej stanowisk pracy
  • organizuje wybrane stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska na stanowisku pracy

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Podstawy architektury krajobrazu

Uczeń charakteryzuje grupy i gatunki roślin ozdobnych stosowanych w architekturze krajobrazu

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych (jednorocznych, dwuletnich i bylin) oraz drzew i krzewów
  • określa gatunki roślin ozdobnych (jednorocznych, dwuletnich i bylin) oraz drzew i krzewów

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Podstawy architektury krajobrazu.

Uczeń stosuje zasady rysunku technicznego

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • określa przybory i materiały kreślarskie do wykonania rysunku technicznego
  • posługuje się przyborami i materiałami kreślarskimi
  • stosuje linie rysunkowe i kreskowania zgodnie z normami
  • wykonuje kreślenie figur i konstrukcji geometrycznych
  • stosuje ogólne zasady rzutowania i wykonywania przekrojów
  • stosuje zasady wymiarowania
  • odczytuje oznaczenia graficzne

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Dobieranie roślin do urządzania obiektów architektury krajobrazu.

Uczeń charakteryzuje rośliny ozdobne stosowane w obiektach architektury krajobrazu

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • określa funkcje roślinności w architekturze krajobrazu
  • wyjaśnia zasady klasyfikacji i systematyki roślin ozdobnych stosowanych w architekturze krajobrazu
  • stosuje systematykę gatunkową roślin ozdobnych
  • posługuje się nazewnictwem roślin (nazwa łacińska i polska) stosowanych w architekturze krajobrazu
  • określa gatunki roślin ozdobnych stosowanych w architekturze krajobrazu pod względem wartości dekoracyjnych, wymagań środowiskowych i wartości użytkowych, np. jednorocznych, dwuletnich, bylin, roślin drzewiastych
  • określa funkcje grup roślin stosowanych w obiektach architektury krajobrazu

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Opracowanie projektów roślinnych w obiektach architektury krajobrazu

Uczeń charakteryzuje kompozycje roślinne w projektach obiektów architektury krajobrazu

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • wymienia rodzaje i elementy wnętrz krajobrazowych
  • wyjaśnia zasady tworzenia kompozycji roślinnych w projektach obiektów architektury krajobrazu
  • analizuje wnętrza krajobrazowo-architektoniczne
  • ocenia wpływ uwarunkowań przyrodniczych na rozwiązania projektowe

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Opracowanie projektów roślinnych w obiektach architektury krajobrazu

Uczeń opracowuje graficzne projekty roślinne w obiektach architektury krajobrazu

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • stosuje techniki barwne
  • określa rodzaje rysunków odręcznych i perspektywicznych
  • rozpoznaje oznaczenia graficzne elementów roślinnych, urządzeń i wyposażenia terenu stosowane w projektach wykonawczych terenów zieleni
  • stosuje zasady kompozycji w projektach terenów zieleni
  • określa etapy projektowania terenów zieleni
  • wykonuje projekty terenów zieleni
  • opracowuje projekt koncepcyjny i wykonawczy terenów zieleni w obiektach architektury krajobrazu
  • opracowuje dokumentację projektową prac wykonywanych w terenach zieleni
  • planuje prace związane z wykonywaniem projektów roślinnych w obiektach architektury krajobrazu
  • wykonuje graficzne projekty roślinne z wykorzystaniem programów komputerowych

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Urządzanie i pielęgnowanie roślinnych obiektów architektury krajobrazu

Uczeń planuje prace związane z sadzeniem i przesadzaniem drzew i krzewów ozdobnych

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • określa przygotowanie terenu pod sadzenie drzew lub krzewów ozdobnych
  • dobiera sposoby przygotowania terenu pod nasadzenia do rodzaju sadzonki oraz terminu sadzenia
  • dobiera termin sadzenia drzew i krzewów ozdobnych do rodzaju sadzonki oraz terenu
  • określa sposoby przygotowania drzew do przesadzania
  • dobiera sposoby transportu i przechowywania drzew i krzewów ozdobnych
  • określa prace związane z sadzeniem i przesadzaniem drzew oraz krzewów ozdobnych
  • sporządza plany nasadzeń odręcznie oraz z wykorzystaniem programów wspomagających projektowanie
  • planuje sadzenie drzew i krzewów ozdobnych oraz zabezpieczenie ich przed uszkodzeniem w czasie prowadzenia prac budowlanych
  • wykonuje prace związane z sadzeniem i przesadzaniem drzew i krzewów ozdobnych oraz zabezpieczeniem ich przed uszkodzeniem w czasie prowadzenia prac budowlanych
  • ocenia jakość wykonywanych prac

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Urządzanie i pielęgnowanie roślinnych obiektów architektury krajobrazu

Uczeń planuje prace związane z pielęgnacją drzew i krzewów ozdobnych

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • określa prace pielęgnacyjne drzew i krzewów ozdobnych
  • sporządza harmonogramy prac pielęgnacyjnych drzew i krzewów ozdobnych
  • dobiera narzędzia, maszyny i urządzenia do wykonywanych prac pielęgnacyjnych drzew i krzewów ozdobnych
  • organizuje prace pielęgnacyjne drzew i krzewów ozdobnych
  • wykonuje prace pielęgnacyjne drzew i krzewów ozdobnych
  • ocenia jakość wykonywanych prac związanych z pielęgnacją drzew i krzewów ozdobnych

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Urządzanie i pielęgnowanie roślinnych obiektów architektury krajobrazu

Uczeń planuje prace związane z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • określa przygotowanie terenu pod zakładanie trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych
  • określa prace związane z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych
  • sporządza harmonogramy prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych
  • dobiera gatunki roślin do zakładania trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych
  • sporządza plany nasadzeń roślinnych, w tym trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych, stosując programy komputerowe wspomagające projektowanie
  • dobiera sprzęt do zakładania i pielęgnacji trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych
  • określa sposoby zakładania łąki kwietnej
  • organizuje prace związane z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych
  • wykonuje prace związane z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych
  • ocenia jakość wykonanych prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Dobieranie metod i środków ochrony roślin zgodnie z zasadami integrowanej ochrony roślin

Uczeń charakteryzuje środki ochrony roślin

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • opisuje skład środków ochrony roślin
  • wskazuje formy użytkowe środków ochrony roślin
  • wskazuje okres karencji i okres prewencji
  • opisuje środki ochrony roślin pod względem stwarzania przez nie zagrożeń dla zdrowia człowieka, pszczół i organizmów wodnych
  • wskazuje podział środków ochrony roślin: A) ze względu na funkcję: roztoczobójcze (akarycydy); bakteriobójcze (bakteriocydy); grzybobójcze (fungicydy); chwastobójcze (herbicydy); owadobójcze (insektycydy); mięczakobójcze (moluskocydy); nicieniobójcze (nematocydy); regulatory wzrostu roślin; odstraszające szkodniki (repelenty); gryzoniobójcze (rodentycydy); przyciągające szkodniki (atraktanty); kretobójcze (talpicydy); wirusobójcze (wirocydy). B) ze względu na sposób oddziaływania na; organizmy szkodliwe: kontaktowe; żołądkowe; inhalacyjne; fungitoksyczne; fungistatyczne; desykujące; inhibitujące wzrost i rozwój. C) ze względu na sposób zachowania się na roślinie: powierzchniowe; wgłębne; systemiczne.
  • opisuje czynniki warunkujące skuteczne działanie środków ochrony roślin: A) dobór środka ochrony roślin. B) termin przeprowadzenia zabiegu. C) dawka środka ochrony roślin. D) warunki atmosferyczne; łączne stosowanie agrochemikaliów.

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Kompetencje personalne i społeczne

Uczeń ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
  • wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  • ocenia podejmowane działania
  • przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Kompetencje personalne i społeczne

Uczeń stosuje techniki radzenia sobie ze stresem

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  • wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  • wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  • przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
  • rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  • określa skutki stresu

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Kompetencje personalne i społeczne

Uczeń współpracuje w zespole

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  • przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  • angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  • modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Organizacja pracy małych zespołów

Uczeń organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • określa strukturę grupy
  • przygotowuje zadania zespołu do realizacji
  • planuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  • oszacowuje czas potrzebny na realizację określonego zadania
  • komunikuje się ze współpracownikami
  • wskazuje wzorce prawidłowej współpracy w grupie
  • przydziela zadania członkom zespołu zgodnie z harmonogramem planowanych prac

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Organizacja pracy małych zespołów

Uczeń kieruje wykonaniem przydzielonych zadań

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • ustala kolejność wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem prac
  • formułuje zasady wzajemnej pomocy
  • koordynuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  • wydaje dyspozycje osobom wykonującym poszczególne zadania
  • monitoruje proces wykonywania zadań
  • opracowuje dokumentację dotyczącą realizacji zadania według panujących standardów

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Organizacja pracy małych zespołów

Uczeń wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
  • proponuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy

Proacodawcy

Rozpocznij praktykę w wymarzonej firmie

Zapoznaj się z ofertą firm, które realizują praktykę dla uczniów Zespół Szkół Technicznych im. W. St. Reymonta w Czartajewie. 

Centrum Ogrodnicze NATURA

Dostępne terminy praktyk:
- 02.10.2023 - 27.10.2023
- 02.04.2024 - 29.04.2024

Zgłoszenie do realizacji programu praktyk

Formularz zostanie przesłany do Kierownika Praktyk Zespołu Szkół Technicznych im W. St. Reymonta w Czartajewie. Decyzję o zapisaniu ucznia na praktyki do wybranego pracodawcy w określonym terminie podejmuje Kierownik Praktyk, na podstawie przesłanych zgłoszeń i dostępności miejsc.