Powrót do strony głównej

PROGRAM PRAKTYK DLA
KIERUNKU TECHNIK Mechanik

Efekty kształcenia na praktykach zawodowych w klasie III

MEC.05. Użytkowanie obrabiarek skrawających:
1) przygotowywania obrabiarek skrawających konwencjonalnych i sterowanych numerycznie do planowanej obróbki;
2) wykonywania obróbki na konwencjonalnych obrabiarkach skrawających zgodnie z dokumentacją technologiczną;
3) wykonywania obróbki na obrabiarkach sterowanych numerycznie zgodnie z dokumentacją techno-logiczną;

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • wymienia przepisy prawa określające wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii
  • wymienia regulacje wewnątrzzakładowe związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
  • omawia terminologię związaną z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną pracy, ochroną przeciwpożarową oraz ergonomią

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń wykonuje zadania zawodowe zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz ergonomii

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • wskazuje zasady organizacji stanowisk pracy związanych z użytkowaniem obrabiarek i narzędzi skrawających
  • stosuje wymagania ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska podczas organizowania stanowisk pracy związanych z użytkowaniem obrabiarek i narzędzi skrawających
  • korzysta ze środków ochrony indywidualnej oraz środków ochrony zbiorowej podczas użytkowania obrabiarek i narzędzi skrawających

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Podstawy obróbki ręcznej i maszynowej oraz montażu

Uczeń posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń.

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozróżnia rodzaje dokumentacji technicznej dotyczącej użytkowania maszyn i urządzeń stosowanych w obróbce skrawaniem, ich obsługi codziennej, konserwacji
  • określa na podstawie dokumentacji technicznej sposób użytkowania i zasady działania maszyn i urządzeń stosowanych w obróbce skrawaniem
  • rozróżnia części i mechanizmy maszyn i urządzeń stosowanych w obróbce skrawaniem na podstawie dokumentacji technicznej

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Podstawy obróbki ręcznej i maszynowej oraz montażu

Uczeń wykonuje połączenia mechaniczne różnymi technikami

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • omawia połączenia mechaniczne
  • rozróżnia rodzaje połączeń mechanicznych
  • określa zastosowanie połączeń mechanicznych
  • dobiera narzędzia, urządzenia i materiały do wykonania połączeń mechanicznych

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Podstawy obróbki ręcznej i maszynowej oraz montażu

Uczeń stosuje techniki oraz metody wytwarzania części maszyn i urządzeń,

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozróżnia rodzaje obróbki ręcznej i maszynowej
  • wykonuje operacje obróbki ręcznej i maszynowej obróbki wiórowej materiałów
  • rozróżnia przyrządy do wykonywania pomiarów warsztatowych
  • dobiera przyrządy i narzędzia do wykonywania pomiarów warsztatowych
  • przeprowadza pomiary warsztatowe

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Przygotowywanie obrabiarek skrawających do obróbki

Uczeń dobiera obrabiarki skrawające do wymagań obróbki, produkcji, postaci i wielkości obrabianych przedmiotów

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozróżnia podstawowe grupy obrabiarek skrawających oraz ich oprzyrządowanie
  • rozróżnia wielkości charakterystyczne obrabiarek skrawających
  • wybiera obrabiarkę skrawającą do wykonania określonego zadania

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Przygotowywanie obrabiarek skrawających do obróbki

Uczeń dobiera i mocuje przedmioty do obróbki w uchwytach i przyrządach obróbkowych zgodnie z dokumentacją technologiczną.

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozróżnia narzędzia i materiały narzędziowe do obróbki skrawaniem
  • dobiera wielkości kątów ostrzy narzędzi skrawających
  • uwzględnia przy doborze narzędzi zjawiska wywołane oddziaływaniem ostrza narzędzia na przedmiot obrabiany
  • uwzględnia wpływ wydzielającego się ciepła na ostrze noża i materiał obrabiany

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Przygotowywanie obrabiarek skrawających do obróbki

Uczeń dobiera wartości parametrów skrawania do zabiegów obróbki skrawaniem

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • odróżnia ruch główny i posuwowy w maszynowej obróbki wiórowej
  • rozróżnia technologiczne i geometryczne parametry skrawania
  • dobiera z katalogów i przelicza wartości parametrów skrawania do zabiegów obróbki skrawaniem

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Przygotowywanie obrabiarek skrawających do obróbki

Uczeń określa sposób ustalenia i zamocowania obrabianego przedmiotu oraz odczytuje dane z dokumentacji technologicznej

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozróżnia dokumentację technologiczną produkowanego wyrobu oraz odczytuje symbole związane z ustaleniem i zamocowaniem
  • dobiera sposób ustalenia i zamocowania obrabianego przedmiotu
  • uwzględnia przy doborze ustalania i zamocowania właściwości mechaniczne, technologiczne i rodzaj produkcji.

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Przygotowywanie obrabiarek skrawających do obróbki

Uczeń charakteryzuje narzędzia i przyrządy pomiarowe, uwzględniając dokładność obróbki obrabianych przedmiotów

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozróżnia rodzaje narzędzi i przyrządów pomiarowych stosowanych podczas obróbki ręcznej i maszynowej
  • określa właściwości metrologiczne narzędzi i przyrządów pomiarowych
  • dobiera narzędzia i przyrządy do wykonania pomiarów z określoną dokładnością.

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Wykonywanie obróbki na konwencjonalnych obrabiarkach skrawających

Uczeń dobiera i mocuje przedmioty do obróbki w uchwytach i przyrządach obróbkowych zgodnie z dokumentacją technologiczną

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozróżnia uchwyty i przyrządy obróbkowe
  • dobiera uchwyty i przyrządy obróbkowe do ustalania i mocowania przedmiotów do obróbki
  • mocuje przedmioty do obróbki zgodnie z dokumentacją technologiczną

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Wykonywanie obróbki na konwencjonalnych obrabiarkach skrawających

Uczeń mocuje narzędzia skrawające w uchwytach narzędziowych

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozpoznaje uchwyty narzędziowe konwencjonalnej obrabiarki skrawającej
  • dobiera uchwyty i oprawki narzędziowe do ustalania i mocowania narzędzi skrawających
  • mocuje oprawki i narzędzia skrawające w uchwytach narzędziowych
  • wybiera narzędzia skrawające umożliwiające wykonanie określonych operacji obróbki skrawaniem

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Wykonywanie obróbki na konwencjonalnych obrabiarkach skrawających

Uczeń wykonuje operacje obróbki skrawaniem zgodnie z dokumentacją technologiczną

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • przygotowuje obrabiarkę skrawającą do wykonania obróbki skrawaniem
  • odczytuje z dokumentacji technologicznej parametry obróbki skrawaniem
  • nastawia parametry obróbki skrawaniem zgodnie z dokumentacją technologiczną
  • reaguje na zjawiska związane z procesem obróbki skrawaniem

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Wykonywanie obróbki na obrabiarkach skrawających sterowanych numerycznie

Uczeń uruchamia obrabiarki skrawające sterowane numerycznie

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozróżnia elementy pulpitu obrabiarki skrawającej sterowanej numerycznie
  • uruchamia obrabiarkę w trybie ręcznym i półautomatycznym

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Wykonywanie obróbki na obrabiarkach skrawających sterowanych numerycznie

Uczeń ustala i mocuje przedmioty do obróbki skrawaniem

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozróżnia uchwyty obróbkowe
  • dobiera sposób mocowania materiału do obróbki
  • stosuje uchwyty obróbkowe do mocowania przedmiotu do obróbki skrawaniem
  • ustawia przesunięcie punktu zerowego
  • wprowadza do sterownika obrabiarki informacje o przesunięciu punktu zerowego

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Wykonywanie obróbki na obrabiarkach skrawających sterowanych numerycznie

Uczeń wykonuje operacje obróbki skrawaniem na obrabiarkach skrawających sterowanych numerycznie

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • wprowadza ręcznie i z nośnika danych program do sterownika obrabiarki skrawającej sterowanej numerycznie
  • dokonuje transmisji przetłumaczonego programu do sterownika obrabiarki
  • wybiera program do obróbki skrawaniem
  • testuje programy obróbki na obrabiarkach sterowanych numerycznie
  • wybiera sposób realizacji programu obróbki skrawaniem
  • nadzoruje przebieg obróbki skrawaniem i reaguje na komunikaty układu sterowania obrabiarki skrawającej sterowanej numerycznie

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Kompetencje personalne i społeczne

Uczeń planuje wykonanie zadania

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  • określa czas realizacji zadań
  • realizuje działania w wyznaczonym czasie
  • monitoruje realizację zaplanowanych działań
  • dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  • dokonuje samooceny wykonanej pracy

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Kompetencje personalne i społeczne

Uczeń wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
  • wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach

Efekty kształcenia na praktykach zawodowych w klasie IV

MEC.09 Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń
1) projektowanie zgodnie z dokumentacją oprzyrządowania i parametrów technicznych procesu produkcji maszyn i urządzeń,
2) organizowania procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń;
3) nadzorowania procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń.

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń określa skutki oddziaływania czynników środowiska pracy na organizm człowieka

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • wskazuje rodzaje czynników środowiska pracy wskazuje i rozróżnia czynniki środowiska pracy rozróżnia źródła czynników środowiska pracy
  • wskazuje sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia i życia podczas wykonywania zadań zawodowych
  • wskazuje objawy typowych chorób zawodowych mogących wystąpić na stanowiskach pracy

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń wykonuje zadania zawodowe zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz ergonomii

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozróżnia zasady organizacji stanowisk pracy związanych z użytkowaniem maszyn i narzędzi
  • rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres stosowania
  • rozróżnia rodzaje znaków bezpieczeństwa i alarmów
  • stosuje wymagania ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska podczas organizowania stanowisk pracy związanych z użytkowaniem maszyn i narzędzi
  • rozróżnia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z użytkowaniem maszyn i narzędzi
  • rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do prac z zakresu użytkowania maszyn i narzędzi
  • rozróżnia środki ochrony zbiorowej do prac z zakresu użytkowania maszyn i narzędzi

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Podstawy obróbki ręcznej i mechanicznej oraz montażu

Uczeń wykonuje połączenia mechaniczne

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozróżnia połączenia mechaniczne
  • dobiera narzędzia, urządzenia i materiały do wykonania połączeń
  • łączy części różnymi technikami

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Podstawy obróbki ręcznej i maszynowej oraz montażu

Uczeń wykonuje połączenia mechaniczne różnymi technikami

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • omawia połączenia mechaniczne
  • rozróżnia rodzaje połączeń mechanicznych
  • określa zastosowanie połączeń mechanicznych
  • dobiera narzędzia, urządzenia i materiały do wykonania połączeń mechanicznych

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Podstawy obróbki ręcznej i mechanicznej oraz montażu

Uczeń kontroluje jakość wykonanych prac

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozróżnia rodzaje kontroli jakości
  • dobiera różne sposoby kontroli jakości adekwatne do wymagań technologicznych

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Podstawy obróbki ręcznej i mechanicznej oraz montażu

Uczeń rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • wymienia cele normalizacji krajowej
  • podaje definicję i cechy normy
  • rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  • korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Podstawy procesów produkcyjnych

Uczeń przestrzega zasad tolerancji i pasowań

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozróżnia zasady tolerancji i pasowań
  • oblicza podstawowe parametry dotyczące tolerancji i pasowania
  • dobiera rodzaj pasowania do współpracujących części maszyn i urządzeń

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Podstawy procesów produkcyjnych

Uczeń określa zasady projektowania procesów technologicznych

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozróżnia kolejne etapy procesu technologicznego obróbki i montażu części maszyn i urządzeń
  • posługuje się dokumentacją technologiczną maszyn i urządzeń

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Przygotowywanie obrabiarek skrawających do obróbki

Uczeń określa sposób ustalenia i zamocowania obrabianego przedmiotu oraz odczytuje dane z dokumentacji technologicznej

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozróżnia dokumentację technologiczną produkowanego wyrobu oraz odczytuje symbole związane z ustaleniem i zamocowaniem
  • dobiera sposób ustalenia i zamocowania obrabianego przedmiotu
  • uwzględnia przy doborze ustalania i zamocowania właściwości mechaniczne, technologiczne i rodzaj produkcji.

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Organizowanie procesów technologicznych obróbki i montażu i demontażu części maszyn i urządzeń

Uczeń planuje proces technologiczny montażu i demontażu maszyn i urządzeń

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozróżnia technologię montażu i demontażu części maszyn i urządzeń
  • dobiera maszyny, urządzenia i narzędzia wykorzystywane w procesie montażu i demontażu części maszyn i urządzeń
  • planuje kolejność operacji w procesie montażu i demontażu części maszyn i urządzeń

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Organizowanie procesów technologicznych obróbki i montażu i demontażu części maszyn i urządzeń

Uczeń dobiera narzędzia i urządzenia do wytwarzania części maszyn i urządzeń

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • rozróżnia narzędzia i urządzenia właściwe dla określonych technik i metod wytwarzania części maszyn i urządzeń
  • dokonuje wyboru narzędzi i urządzeń do wytwarzania części maszyn i urządzeń w określonej technice wytwarzania

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Organizowanie procesów technologicznych obróbki i montażu i demontażu części maszyn i urządzeń

Uczeń sporządza dokumentację technologiczną obróbki i montażu części maszyn i urządzeń

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • określa rodzaj dokumentów technologicznych i zakres zawartych w nich informacji dla procesów obróbki części maszyn i urządzeń dla poszczególnych technik wytwarzania
  • wypełnia dokumentację procesów technologicznych obróbki części maszyn i urządzeń dla poszczególnych technik wytwarzania
  • określa rodzaj dokumentów technologicznych i zakres zawartych w nich informacji dla procesów technologicznych montażu części maszyn i urządzeń
  • wypełnia dokumentację procesów technologicznych montażu części maszyn i urządzeń
  • stosuje programy do komputerowego wspomagania projektowania i tworzenia dokumentacji

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Nadzorowanie procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń

Uczeń kontroluje i analizuje parametry jakościowe procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • weryfikuje wyniki kontroli parametrów jakościowych procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń
  • wskazuje cele kontroli parametrów jakościowych procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń
  • przeprowadza kontrolę parametrów jakościowych procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Nadzorowanie procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń

Uczeń kontroluje przebieg prac na danym stanowisku

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • określa cele i zakres kontroli przebiegu prac na danym stanowisku
  • planuje proces kontroli przebiegu prac na danym stanowisku
  • przeprowadza kontrolę prac na danym stanowisku
  • sporządza dokumentację pokontrolną

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Kompetencje personalne i społeczne

Uczeń planuje wykonanie zadania

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  • określa czas realizacji zadań
  • realizuje działania w wyznaczonym czasie
  • monitoruje realizację zaplanowanych działań
  • dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  • dokonuje samooceny wykonanej pracy

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Kompetencje personalne i społeczne

Uczeń doskonali umiejętności zawodowe

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
  • analizuje własne kompetencje
  • wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  • planuje drogę rozwoju zawodowego
  • wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Organizacja pracy małych zespołów

Uczeń dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
  • rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu

Przedmiot, umiejętność lub kompetencja: Organizacja pracy małych zespołów

Uczeń ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań

Uczeń w ramach opisanego Efektu kształcenia na praktykach zawodowych wykonuje następujące czynności:

  • kontroluje efekty pracy zespołu
  • ocenia pracę poszczególnych członków zespołu pod kątem zgodności z warunkami technicznymi odbioru prac
  • udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań

Proacodawcy

Rozpocznij praktykę w wymarzonej firmie

Zapoznaj się z ofertą firm, które realizują praktykę dla uczniów Zespół Szkół Technicznych im. W. St. Reymonta w Czartajewie. 

Z.P.U.H. "FIMET" FILUTOWSKA IRENA

Dostępne terminy praktyk:
- 02.10.2023 - 27.10.2023
- 02.04.2024 - 29.04.2024

PRONAR SP. Z O.O. FILIA SIEMIATYCZE

Dostępne terminy praktyk:
- 02.10.2023 - 27.10.2023
- 02.04.2024 - 29.04.2024

Zgłoszenie do realizacji programu praktyk

Formularz zostanie przesłany do Kierownika Praktyk Zespołu Szkół Technicznych im W. St. Reymonta w Czartajewie. Decyzję o zapisaniu ucznia na praktyki do wybranego pracodawcy w określonym terminie podejmuje Kierownik Praktyk, na podstawie przesłanych zgłoszeń i dostępności miejsc.